Studerendes erfaringer
I forbindelse md evalueringen ved studiernes afslutning tilkendegiver
de studerende især følgende:
Studieformen har været et overraskende og positivt møde med
en skoleform, hvor learning-by-doing er et bærende element i læreprocessen.
Det lave antal elever pr. underviser -og dermed også mulighederne
for at tage store individuelle hensyn til de enkelte studerendes
forudsætninger og ønsker- nævnes konsekvent som én af de store
styrker ved uddannelserne.
Det fremføres ofte, at det har været spændende at være en del
af et levende undervisnings- og forskningsmiljø og bl.a., at det
har været lærerigt at møde de mange forskellige mennekser, der
er en del af hverdagen på Friluftsuniversitetet.
Det nævnes ofte, at det har været postitivt, at studierne, udover
det faglige indhold, også været en kulturel oplevelse.
Især oplæggene om etik, natursyn og friluftshistorie fremhæves.
Blandt øvrige reaktioner kan nævnes, at man ikke altid har været
tilstrækkeligt forberedt på forventningen om aktiv deltaglese
i et levende studie- og forskningsmiljø og på studieformen, hvor
egenpraksis og learning-by-doing spiller en central rolle.
Yderligere kan nævnes en udtalt tilfredshed med oplevelsen af
den nære sammenhæng mellem teori og praksis og mellem holdninger
og handlinger på uddannelserne.
Vi kan konkludere, at studieformen på de længerevarende uddannelser
særligt henvender sig til personer med en vis målbevidsthed, modenhed,
livserfaring og ikke mindst selvstændighed.
LÆS UDTALELSER FRA TIDLIGERE STUDERENDE PÅ KLATRESTUDIET HER
LÆS UDTALELSER FRA TIDLIGERE STUDERENDE PÅ VINTERSTUDIET HER
LÆS UDTALELSER FRA TIDLIGERE STUDERENDE PÅ DET 1-ÅRIGE STUDIE HER
Optagelse på uddannelserne
Som konsekvens heraf og især af erfaringerne de første par år
med uddannelserne, forventes det i dag, at studieinteresserede
besøger Friluftsuniversitetet inden optagelse, både for, at den
interesserede kan danne sig et realistisk indtryk af stedet og
undervisningsformen og for, at underviserne kan få et indtryk
af kandidatens egnethed.
Koblet med kravet om en skriftlig ansøgning, der både angiver
kandidatens mål med deltagelse på uddannelsen og tidligere erfaringer
indenfor området, har ovennævnte visitationspraksis forøget den
procentuelle andel af studerende, der gennemfører uddannelserne
fra 65 til 95 procent.
Visitationspraksis anses på den baggrund for en afgjort fordel
for begge parter og vil blive videreført.
Deruover kræves det, at man sender en skriftlig ansøgning med
angivelse af tidligere friluftserfaringer og ikke mindst med angivelse
af ønsker og mål for evt. deltagelse.
Se mere om optagelse på uddannelserne mm.
Antal studiepladser
På baggrund af de positive erfaringer med de lange uddannelser
og af evalueringerne med de studerende, vil Friluftsuniversitetet
indtil videre fastholde det nuværende antal uddannelsespladser
og samtidig holde øjnene åbne for nye muigheder for længerevarende
uddannelser indenfor området.
Kompetence på uddannelserne
De forskellige uddannelser giver en række formelle kompetencer
til at kunne fungere professionelt på f.eks. leder- eller instruktør-niveau
indenfor en række sikkerhedskrævende friluftsområder som f.eks.
havkajak, træ- eller klippeklatring.
De studerende fastholdes og checkes løbende, både gennem evalueringer
og egentlige eksaminer / prøver.
Der er f.eks. tale om havkajak- eksamen og KAL© (Klatre-Aktivitets-Leder©)-autorisationer.
Erhvervsrelevans / beskæftigelse
For at skabe et indtryk af de studerendes erhvervsmæssige udbytte
af uddannelserne, har vi, selv om det kan være vanskeligt at opgøre
præcist, opstillet følgende oversigt over tidligere studerendes
erhvervsrelationer indenfor området.
Oversigten tager udgangspunkt i situationen i sommeren 1998 og
giver et overblik over, hvad eleverne anvender deres uddannelse
til.
Det kan være værd at hæfte sig ved, at visse af studierne, især
vejlederstudiet i klatring og friluftsliv har været afviklet over
mange år, to gange om året, hvorfor de angivne resultater dækker
over en del elever, der både lige har forladt Friluftsuniversitetet
og andre, der gik på Friluftsuniversitetet for flere år siden.
Tabellen angiver hvilken erhvervsmæssig tilknytning de studerende
har til branchen efter afslutning af en uddannelse på Friluftsuniversitetet.
Tallene er angivet i procent af de studerende på hver af uddannelserne,
Profil på studerende
De studerende har typisk vist sig at være personer mellem 20 og
40 år.
Normalt er ca. 20-25% kvinder.
Studerende har ofte en håndværksmæssig eller en videregående uddannelse.
Derudover har mange en del erhvervserfaring.
Dette anses for betydningsfuldt for at bevare jordforbindelsen
og for at kunne gå engageret ind i den diskussion og debat mm.,
som der lægges op til og, som er en vigtig del af arbejdet.
Økonomi for de studerende
En del (op mod halvdelen) af de studerende betaler selv studiet.
Dette ser vi for så vidt som en kvalitet i sig selv.
Når så mange af de studerende selv betaler, må det være, fordi
de oplever, at de får noget for pengene.
Dermed bliver de også kritiske studerende, der stiller krav, hvilket
anses for værdifuldt.
De øvrige er financierede gennem en række forskellige ordninger.
Nogle har taget orlov.
Andre er på uddannelserne gennem CU (Civil Uddannele).
Andre igen er på bistandshjælp og har fået bevilget deltagelse
gennem igangsættelse, aktivering mm.
Atter andre er på dagpenge, og har fået bevilget deltagelse på
ét af studierne gennem aktivering eller handlingsplan.
Nogle er på revalidering.
Endelig er en lille del af de studerende på Fri Ungdsomsuddannelse.
Fælles er dog, at der ingen plads er til studerende, der blot
skal have tiden til at gå og, at det kræver en høj grad af selvstændighed
og motivation at gennemføre én af uddannelserne på Friluftsuniversitetet.
Antal studerende på Friluftsuniversitetet
Gennem de seneste 2 år har der konstant været mindst 12 studerende
på Friluftsuniversitetet, og i visse perioder har der været adskilligt
flere.
Når man dertil lægger øvrige kursister, forskere, undervisere
og eksterne forelæsere mm., så er det et anseeligt antal mennesker,
der har deres hverdag på Friluftsuniversitetet.
Selv om en del af de studerende ofte sover ude, er der næsten
altid fyldt op.
Generelle erfaringer
Fælles for studierne er, at der kræves en høj grad af selvstændighed
for at gennemføre studierne, ligesom der kræves en væsentlig forudgående
erfaring med at leve under åben himmel.
Det har i den forbindelse vist sig at være tværdifuld, at interesserede
besøger Friluftsuniversitetet, inden de overvejer at starte på
ét af studierne.
Det giver interesserede en god mulighed både for at sætte sig
ind i arbejds- og studieformer og for at få talt med øvrige studerende.
Samtidig giver det mulighed for, at undervisere og vejledere på
Friluftsuniversitetet kan få et realistisk indtryk af aspiranten.
|